středa 24. dubna 2013

Volanie krvi - recenze


Název: Volanie krvi
Autor: Martina Miková
Jak dlouho jsem četla: 3 dny
Formát: e-book
Jazyk: slovenský
Nakladatelství: MEA 2000
Počet stran: 473 stran

Anotace:
Prvá časť série o súrodencoch, ktorí sa v rámci prekliatia ocitli takpovediac na opačných stranách bojiska. Padlý anjel, správca ich nadprirodzeného sveta ich z pomsty premenil na príslušníkov rozličných rás. Aidan je upír, Cedric je vlkolak a Merina je siréna.

Napriek tomu, že ako smrteľníci sa milovali, takéto rozdelenie ich odcudzilo a donútilo ich nenávidieť jeden druhého. Najhoršie ich pretrhnuté súrodenecké puto znáša Aidan. Pokúša sa za cenu vlastného života neohrozovať ten ľudský a bráni v tom aj bratovi Cedricovi.

A tu vzniká romanca medzi Aidanom a Claire, úspešnou ženou z veľkomesta, ktorá má pocit, že slnko zapadá aj vychádza len pre ňu. V jej arogancii a panovačnosti je však veľká dávka šarmu a humoru. Jej presvedčenie, že všetko vie najlepšie, je zdrojom mnohých vtipných situácií a dialógov. Aidan, na druhej strane, sa stráni ľudí, ktorým by mohol ublížiť a najviac zo všetkého neznáša ženy, ktoré na neho upierajú zamilované pohľady. Navyše, padlý anjel, správca ich sveta, nepraje ich láske a pokúša sa ich rozdeliť...

*****

Martina Miková původně neplánovala vydávat knihy. Jako studentka sice vyhrála pár literárních soutěží, ale nikdy to nepovažovala na kdovíjaký úspěch. Vždy psala pro radost. Zlomový okamžik nastal, když začala svoji tvorbu  publikovat na internetu. Odezva čtenářů byla tak velká, že se rozhodla knihu vydat oficiálně. Volanie krvi je první díl ze stejnojmenné série.

DĚJ

Sourozenci Darxovi to neměli v životě jednoduché - matka jim zemřela, otce nikdy nepoznali a dětství strávili v dětském domově. Jakmile se jim společně podařilo postavit se na vlastní nohy a vést poměrně šťastný život, vtrhl do jejich života anděl Azazel s trestem, který měli odpykat za činy své matky. Z Aidana se tak stal upír, z Cedrica vlkodlak a z Meriny siréna. Tři stvoření, které se navzájem nenávidí. Jednotlivé díly ze série se věnují životům konkrétní postavy.

Volanie krvi líčí Aidanův příběh. Nejprve se ale seznamujeme s Claire Richardsonovou, která přijíždí do městečka za svojí ztřeštěnou sestrou, aby se vzpamatovala ze svého posledního vztahu, jenž skončil absolutním fiaskem. Denny se snaží sestru přivést na jiné myšlenky a zároveň ji dát dohromady s někým místním. Za tímto účelem obě končí v místním baru, kde se Claire setkává se správcem místního parku - záhadným a málomluvným Aidanem Darxem ...


POSTAVY
Na první pohled je Aidan Darx perfektní chlap, po kterém touží všechny ženy v okolí, avšak on nejeví o žádnou sebemenší zájem. Stal se z něho upír, přesto si zanechal lidský pohled na svět a snaží se dohlížet na bratra. Na jednu stranu jsou jeho gesta odvážná, logická, neochvějná. Přesto na mě chvílemi působil naivním dojmem a některá jeho rozhodnutí mi připadla nejistá.
Naopak Claire je z "jiného těsta". Neohrožená, jde si za svým a tvrdě dře na své kariéře. Sebestředná, trochu povrchní, nejspíš by ji z míry nevyvedlo ani setkání s mimozemšťany. Ačkoliv se zdá, že u ní převládají spíše negativní vlastnosti, přesto patří mezi sympatické hrdinky se smyslem pro humor. 
Nejsympatičtěji na mě působila ztřeštěná sestra Denny, která má, na rozdíl od sestry, věčně hlavu v oblacích. Nad jejími nápady a naivitou se musí člověk pousmát a oblíbit si ji.
Pomyslnou cenu záporák roku by tak získal anděl Azazel. Jeho charakter trefně vystihla autorka hned první větou v prologu. Už dlouho jsem neměla chuť praštit nějakou postavu. A Azazelovi bych provedla něco opravdu nepěkného.
Největšími změnami v oblíbenosti prošla Merina. Po prvním setkání mi přišla krajně nesympatická, nedokázala jsem si ji spojit s oběma bratry. Přišla mi povrchní, bez zájmu, lhostejná k okolí. Během knihy však její povaha vyzněla jinak. Jakmile dostala trochu prostoru, můj názor na ni se postupně měnil.

HODNOCENÍ
České a slovenské autory nečtu moc často - a pokud již nějakou takovou knihu zvolím, přistupuji k ní velmi opatrně. Většinou se obávám, že mě dané dílo zklame. Volanie krvi patří do skupiny s pozitivním zážitkem.
Autorka nevyužívá žádné zdlouhavé popisy. Kniha začíná krátkým prologem, kdy je nastíněna minulost, charakter trestu a čím se sourozenci stali. Poté už následuje současný děj. Žádné dlouhé rozebírání, jak došlo k proměně sourozenců či podrobné detaily jejich dřívějšího života. Zdlouhavé popisy nemám ráda a raději se s postavami seznamuji tzv. za chodu. Proto jsem ocenila rychlý vpád do děje, kdy autorka upoutala pozornost chováním Claire a jejím spontánním projevem. Čtenář se tak snaží dojít k tomu, proč Claire je tak naštvaná a co se vlastně stalo.
Děj ubíhá svižně, nenudí Vás komplikovaná souvětí ani hluchá místa na "zaplácání" příběhu. Moc se mi líbí autorčin smysl pro humor, kterým je příběh protkán. Občas se v knize vyskytnou i ostřejší výrazy, avšak dávkované s rozumem a nezní lacině.
Volanie krvi není moje první kniha čtená ve slovenském jazyce, tudíž jsem s četbou problém neměla. Přesto mohou být pro českého čtenáře některé slovenské výrazy těžší, avšak v celkovém kontextu tyto výrazy nehrají důležitou roli.
Děj je možná předvídatelný, narazíte tu na pár "profláklých klišé" podaných ale jinou formou. Tušíte, k jakému konci kniha spěje, přesto čtete dál. Oceňuji, že vztah Claire a Aidana nebyla láska na první pohled. Člověk by čekal, že se na sebe pomalu vrhnou při prvním setkání - jak bývá ve většině knih s osudovými páry, nejen v paranormálních romancích.  Claire se sice Aidan líbí a přitahuje ji, ale akceptuje jeho nezájem. Ano, štve ji, že jí nepadl k nohám, ale to je spíš díky jejímu sebevědomí a faktu, že každý chlap jí věnuje přinejmenším dlouhý pohled.

Jak hodnotit? Mě se kniha prostě líbila. Mnoho jsem neočekávala a dostala přesně to, co mě na knihách baví. Ano, přibližně jsem tušila, jak děj dopadne. Víc než Aidan mě zaujal Cedric. A vývoj na konci knihy mě překvapil. Přesto jsem se skvěle bavila. Tudíž hodnotím 4* a těším se na Cedricův příběh - Vytie vlka.

Na závěr bych chtěla poděkovat autorce za poskytnutí knihy k zrecenzování. J

Knihu si můžete objednat ZDE nebo ZDE.


1 komentář:

  1. Tak to je moc pěkná recenze :) a musím říct, že jsi mě na tu knihu navnadila! ;).. Sice taky moc nečtu české a slovenské autory, ale když jsi jí dala 4*, to musí být fakt skvělá kniha :)

    OdpovědětVymazat