středa 23. ledna 2013

Hunger Games: Aréna smrti (RC)


Název: Hunger Games: Aréna smrti
Originální název: Hunger Games
Autor: Suzanne Collinsová
Jak dlouho jsem četla: 3 dny
Nakladatelství: Fragment
Počet stran: 328 (paperback)


Anotace:

Vítězství znamená slávu a bohatství. Prohra znamená jistou smrt. Hunger games začínají...

V troskách bývalé Severní Ameriky se rozkládá země Panem s nablýskaným hlavním městem Kapitolem a dvanácti okolními kraji. Kapitol jim vládne krutou a tvrdou rukou. Poslušnost si udržuje kláním Hunger games - zvrácenou televizní reality show, ve které každoročně jedna dívka a jeden chlapec z každého kraje nedobrovolně bojují o život. Šestnáctiletá Katniss chce zachránit svou sestru, která byla vylosována, a nabídne svou účast dobrovolně. Do hry o přežití se přidávají i lidskost a láska...
Dokáže přežít v divočině, když se všichni snaží o to, aby nespatřila další úsvit?


Trailer k filmovému zpracování: 

* * * * *

Suzanne Collinsová stvořila příběh, který se Vám vryje pod kůži. Myšlenka na sepsání Hunger Games, vznikla spontánně při sledování televize, kdy autorka přepínala mezi reality show a válečným zpravodajstvím. Tedy alespoň tak to tvrdí v jednom ze svých rozhovorů. Cílem bylo stvořit příběh, který zaujme cílenou skupinu čtenářů a zároveň je donutí zamyslet se. A k zamyšlení je toho opravdu mnoho.

Nepříliš optimistická budoucnost, ve které vládne Kapitol - město povrchní a přepychové, s nebezpečným a prohnilým vedením - nad podřízenými kraji. Krajů bylo původně třináct, Kapitol se však postaral, aby třináctý kraj zmizel z povrchu zemského. Nyní tedy okruh ukončuje kraj dvanáctý, kde žije i hlavní hrdinka.

Katniss Everdeenová to neměla v životě jednoduché, v jedenácti letech přišla o otce a musela se postarat o mladší sestru Prim a matku, která po manželově smrti upadla do apatie. Svoji sestru ochraňuje a miluje nade vše, proto neváhá a hlásí se místo ní do Hladových her - her, ze kterých není úniku, pokud nevyhrajete. Katrys, jak jí říká její nejlepší přítel Hurikán, je zvláštní postava, kterou milujete a nenávidíte. Není žádná chudinka, ani se nevychloubá svými schopnosti. Neochvějně jde za svým, aby ochránila ty, které miluje, je pro ně ochotná udělat cokoliv. Přesto mi v určitých chvílích lezla na nervy. Při lovení nebo obecně rozhodování na mě působila dojmem o mnoho let starší, ale jakmile došlo na emoce, opět upadla do role dívenky, která neví, co chce. A pak byla některá rozhodnutí opravdu dětinská. Nejvíc mě ale štval její vztah k Peetovi.
Co se týče ostatních postav - zprvu jsem nenáviděla všechny obyvatele Kapitolu. Jsou povrchní, marniví a zkažení. Ale postupem času zjistíte, že většina "obyčejných Kapitolanů" za to svým způsobem ani nemůže. Byli tak vychováni, žijí uzavřeni v Kapitolu, vymetají večírky a podstupují plastické operace klidně jen z rozmaru. O životě v krajích nevědí vůbec nic. Neví o beznaději, chudobě a bezpráví. Pro ně jsou Hladové hry pouze reality show, kterou mohou kdykoliv přepnout, pro obyvatele krajů povinná podívaná, kde umírají jejich děti. A nikdo to nedokáže změnit. Pouze prohnilé a nebezpečné vedení města, které zničí jakýkoliv náznak odporu či nesouhlasu. A Katniss na sebe poutá až příliš pozornosti…

Nad četbou této knihy jsem váhala dlouho. Slyšela jsem na ni samou chválu, ale nedokázala jsem se donutit k četbě. Když vypuklo šílenství kolem filmového zpracování, bylo to ještě horší. Všude se řešily Hladové hry, kvůli propagaci se objevovaly pravidelně v televizi ukázky, nebyla jediná reklama bez Hunger Games. To člověka odradí. Zařekla jsem se, že si ji přečtu až někdy - pokud vůbec. Nyní se pomalu blíží zfilmování druhého dílu a mě dostihlo nutkání podívat se na díl první. A díky vlastnosti přečíst si knižní předlohu, pokud nějaká existuje, dříve než zhlédnu film, jsem konečně dostala k Aréně smrti.

Ačkoliv v dnešní době vzniká tolik titulů pro mládež, kniha rozhodně neupadne v zapomnění. Disponuje originálním prostředím a příběhem, který Vás vtáhne a nepustí. Děj svižně ubíhá, autorka v textu nemusí využívat "hluchá místa", aby vyvážila děj. Nevyskytují se zde dlouhé opisy prostředí a ani politika Panemu není složitě vysvětlena.
Českému překladu nemám co vytknout, moc se mi líbí překlad jména ... - Hurikán. (Nedivte se, znám dost lidí, kteří by byli schopni použít "Vichr", "Vítr" dokonce i "Větříček" - a to by bylo opravdové peklo.)
Pokud bychom přešli rovnou ke vzhledu knihy, konkrétně k souhrnnému vydání, překvapil mě. Pevná vazba má neobvyklé řešení a zprvu jsem jí moc nedůvěřovala, ale je schopna přežít i krkolomnější pád bez úrazu. A když k tomu přidáte přední stranu s reprodrozdem, jedná se o perfektní vydání.

Od knihy jsem zpočátku neočekávala příliš, proto mě děj opravdu pohltil. Musím uznat, že autorka stvořila originální a zajímavou verzi budoucího světa, ačkoliv bych se v ní nikdy nechtěla ocitnout. Když shrnu všechny pro a proti, dávám Aréně smrti 5 hvězdiček.

* * * * *

Knihu Aréna smrti i další tituly autorky si můžete objednat ZDE.

Tímto bych chtěla poděkovat za poskytnutý recenzní výtisk internetovému knihkupectví


Zdroj obrázků: popscreen.com, bbc.co.uk, csfd.cz

1 komentář:

  1. Já jsem od knížky čekala hodně, a dostala ještě víc. Také mě pohltila a jednoduše byla úžasná. :D Skvělá recenze! :)

    OdpovědětVymazat