čtvrtek 3. ledna 2013

Závist/Envy


Název: Závist
Originální název: Envy
Autor: Gregg Olsen.
Jak jsem se ke knize dostala: Koupila jsem si ji.
Jak dlouho jsem četla: 2 dny
Nakladatelství: Fortuna Libri
Počet stran: 296


Anotace:
Vražda je tak ošklivé slovo...

Noc, kdy Katelyn zemřela, se stalo cosi, co všechno změnilo. Zlo má nejrůznější příchutě. Někdy je hořké, jindy ošidně sladké. Katelyn zjistila den své smrti. V jeden okamžik byla deprimovaným teenagerem a zároveň ztratila život. A pak... ležela na stole z nerezové oceli, oči skleněné, tělo studené, a byla opravdu, ale opravdu mrtvá.
Jak se to stalo? Byla to sebevražda, nebo vražda? A kdo za to nese vinu?
Dvojčata Hayley a Taylor Ryanovi zakopnou o důkaz, který je mnohem více znepokojující než si vůbec dokázali představit... a prolitá krev je přivede na stopu tajemství z dávné minulosti, o níž by raději ani nic nevěděli.
Autor se nechal inspirovat pravdivým příběhem internetové šikany a Závist je prvním dílem odvážné, otevřené a hrůzostrašné série, která vás přivede až na hranu mezi životem a smrtí.


Booktrailer:


* * * * *

Každý má své tajemství. Někdo temné a někdo ještě temnější. Každý v městě něco skrývá a přesto tu žijí lidé poklidně. Dokud se někdo nerozhodne odkrýt falešnou masku minulosti.
Dvojčata Hayley a Taylor žijí poklidně s rodiči v poněkud šedivém městě Port Gamble. Tichém jako před bouří.
Relativní klid překazí záhadná smrt, kdysi bývalé nejlepší kamarádky dvojčat, Katelyn. Byla nalezena mrtvá ve vaně a celá událost je vyhodnocena jako sebevražda. Tak proč se rodina a přátelé Kate chovají divně? Byla to vůbec sebevražda? Vždyť kdo by tahal s sebou do koupelny kuchyňský kávovar, když spáchat sebevraždu jde mnohem lehčeji ...
Ačkoliv nic neukazuje na násilný trestný čin, rozhodnou se dvojčata pátrat po důkazu, který by vše vyvrátil. Při odkrývání okolností smrti kamarádky se vynořuje další údálost spojená s městem. Dávná tragédie, která poznamenala každého obyvatele. A dvojčata zjišťují, že jsou do temné minulosti zapleteny víc, než se zdá...

Na Závist jsem narazila úplnou náhodou při kontrolování edičního plánu nakladatelství Fortuna Libri. Anotace mě zaujala a zařadila jsem knihu na seznam knih, které jednou v budoucnu přečtu. To jsem ještě netušila, že se ocitne v mém vlastnictví pár dní po vydání. (Jo, s tou "recenzí" jsem si opravdu pospíšila.)
Formát knihy je poněkud neobvyklý, přece jen s rozměry 158 x 228 mm není titul žádný mrňous. Navíc se mi líbí pevná vazba bez přebalu. Mám totiž zlozvyk - při čtení přebaly sundávám, abych je nějak nepomačkala. A když je sundám, tak zase sleduji, kam je pokládám, aby se mi nepřehly na nechtěných místech. Výhodou knihy je i větší písmo a řádkování, kniha se tak čte opravdu rychle, nestačíte pomalu ani mrknout a máte za sebou polovinu knihy.

Na čtení jsem se těšila, ale zprvu jsem měla strach, že budu z děje zklamaná. Znáte to - čím víc se těšíte, tím někdy bývá tvrdší realita. Kniha se četla svižně, děj ubíhal. Nejedná se o klasický thriller nebo detektivku a někdo může postrádat prvky pořádného temného příběhu. (Nespokojení a milovníci kafe se najdou vždy.) Přece jen se jedná o titul zařaditelný do YA literatury. Mě ale Olsenův styl vyhovoval, i když nějaké připomínky mám.
Ze začátku jsem byla zmatená, co se týče Taylor a Hayley a chvíli mi trvalo, než jsem se ujistila, že chápu dobře. Musela jsem listovat zpátky, jestli mi neušla nějaká zásadní informace. Docela mě z míry vyvedly jejich shopnosti a vzhledem k tomu, že je příběh inspirován skutečnou událostí, působily jako pěst na oko. Trochu mi i vadilo vysvětlení důvodu "sebevraždy" Kate - přišlo mi nedotažené v určitých detailech. Jinak se jednalo o drobné "pihy na kráse", které mě nijak výrazně nerušily. Nyní očekávám druhý díl Betrayal - zajímá mě, jak se autor popral s příběhem Amandy Knox, který byl předlohou pro druhý díl série Prázdné rakve.   

Závist jsem ve výsledku ohodnotila 4 hvězdičkami, ale vlastní názor si musíte udělat sami a tím pádem zodpovědět pár otázek. Jak rychle se dají prohodit role oběti a vraha? Jak snadné je ze hry udělat hon a z legrace boj o holý život? A jak tenká hranice je mezi dobrým a zlým skutkem? Protože vražda je tak ošklivé slovo ... nebo není?

Žádné komentáře:

Okomentovat