pátek 13. prosince 2013

Serafína (RC)

Název: Serafína
Podtitul: Příběh draků
Původní název: Seraphina
Autor: Rachel Hartmanová
Žánr: fantasy, YA
Série: Serafína
Díl v sérii: 1. díl
Počet stran: 352
Nakladatelství: Fragment
Datum vydání v ČJ: 7. října 2013

Anotace:

V království Gored žijí lidé s draky v míru už čtyřicet let, vzájemná nedůvěra však přetrvává. Draci jsou schopni brát na sebe lidskou podobu, ale přestože mají neobyčejně pronikavý rozum, lidské emoce jim zůstávají záhadou. Dívka Serafína, nadaná hudebnice, nechová důvěru ani k jedné z obou stran. Když je zavražděn příslušník královské rodiny a podezření padá na draky, v ohrožení se ocitá i její vlastní tajemství, které by ji mohlo stát život… 



* * * * *


hartman_rachelAUTORKA VE ZKRATCE
Rachel Hartmanová se narodila v Kentucky, žila však na řadě různých míst včetně Chicaga, Filadelfie, St. Louis, Anglie a Japonska. Má bakalářský titul z literární komparatistiky, myslí si ale, že by měla mít spíš titul z literární srandistiky, protože její bakalářská práce se jmenovala "Paradox a parodie v Donu Quijotovi a Lúkianových satirách". Ve vysokoškolském studiu dále nepokračovala a raději šla kreslit komiksy. Nyní žije ve Vancouveru se svou rodinou, chrtem a také mluvící žábou a mlokem.
V roce 2012 debutovala s knihou Serafína: Příběh draků, o fantastickém světě, kde žijí draci a lidé spolu.  V týdnu po vydání se Serafína vyšvihla na 8. místo žebříčku bestsellerů New York Times a práva pro překlad byla prodána do 16 jazyků včetně španělštiny, hebrejštiny a indonéštiny.
15736998
DĚJ
Dějová linka nás zavadí do království Gored přímo k výročí podepsání mírové smlouvy mezi lidmi a draky. Zprvu může příběh působit zdlouhavě díky novým pojmům a názvům, složitosti zákonů, postupně se ale čtenář dobře zorientuje - už jen díky slovníčku pojmů na konci knihy, kde autorka vysvětluje význam jednotlivých slov.
Autorka přišla s velmi dobře propracovaným světem, s vlastními pravidly a zákony. Ačkoliv se téma draků vyskytuje v poměrně velkém množství knih, styl jakým je zobrazila Rachel Hartman je neobvyklý a svým způsobem fascinující.
Jednotlivé zvraty nejsou příliš výrazné, příběh příjemně proplouvá. K nejvýraznějším zvratům dochází jako obvykle v závěru knihy, autorka zajímavým způsobem uzavřela knihu a připravila si půdu pro pokračování.

16080895POSTAVY
Hlavní hrdinka Serafína je zobrazena jako zdánlivě obyčejná, trošku naivní dívka. Již na začátku je naznačeno, že něco skrývá. Čtenář podvědomě tuší, jaké je její tajemství, objevují se narážky a náznaky. Serafína své tajemství čtenáři sdělí, ale pravdu poodhaluje postupně, prolínají se její vzpomínky se současným dějem, nedozvíme se její tajemství hned v první kapitole. Působí sympatickým dojmem, snaží se splynout se svým okolím.
Autorka se věnovala zobrazení charakteru u všech postav, každá postava v knize měla svoji osobitou povahu, nejedná se ploché, nevýrazné postavy.
Všechny hrají svoji roli v příběhu, je jim věnován alespoň kousek v knize.


„Valící se vlna mě smetla. Dostala jsem loktem do brady, někdo mě kopl do kolena, až jsem spadla. Další prchající mi přeběhl přes lýtko, jiný mi dupl na hlavu. Uviděla jsem hvězdičky a okolní výkřiky zeslábly. A najednou tu zase byl vzduch a prostor.
Na krku jsem ucítila horký dech. Otevřela jsem oči. Stál nade mnou drak, jeho čtyři nohy se podobaly pilířům nějaké svatyně. Málem jsem znovu omdlela, ale jeho plamenný dech páchnoucí sírou mě rázně probral k vědomí…"

HODNOCENÍ
Na Serafínu existuje mnoho odlišných recenzí, někoho okouzlila, jiní byli zklamáni. Osobně jsem někde na půli cesty. Začátek knihy byl nudnější, špatně se mi dařilo se začíst, očekávala jsem výraznější dějové zvraty. Postupně se dějová linie zlepšovala, Serafíniny sny a vzpomínky byly zajímavým prvkem. Příběh plynul postupně a závěr knihy byl příjemným překvapením.
V neposlední řadě musím zmínit úžasně zpracování draků s propojením hudby a vytvořeného prostředí, které ze Serafíny dělá jednu z nejlepších YA fantasy.

Serafína je příjemná fantasy s originálním světem, úžasným přístupem k drakům a skvělou atmosférou.  Ve výsledku dávám knize 4 hvězdičky  a těším se na pokračování Shadow Scale, které autorka v současnosti píše.


* * * * *

Knihu Serafína: Příběh draků si můžete objednat ZDE.

Tímto bych chtěla poděkovat za poskytnutý recenzní výtisk nakladatelství



Zdroje: fragment.cz, goodreads.com, serafina-fantasy.cz

Žádné komentáře:

Okomentovat