Ve čtvrtém článku blogtour Pekelný plášť se zaměříme blíže na kresby spojené s knihou. A zároveň se dozvíte i více o samotném autorovi ilustrací. Více o celém projektu naleznete ZDE.
Autorem ilustrací ke knize je talentovaný Ondřej Hrdina. Níže si můžete prohlédnout jednotlivé vnitřní ilustrace i kompletní obálku od mezifáze po finální podobu v knize.
Arim, korunní princ Verantu
![]() |
© Ondřej Hrdina |
![]() |
ONDŘEJ HRDINA || ilustrátor knížek, komiksů a deskových her
Ilustrujete deskové hry, komiksy i knihy. Bylo vytváření
ilustrací k Pekelnému plášti v něčem odlišné?
Bylo to vlastně poprvé, co jsem dělal několik vnitřních
ilustrací, ne jen jednu jako u jiných knih v minulosti. Obálek jsem už taky měl
pár za sebou, ale zatím žádnou tak komplexní. Takže to určitě byla výzva, ale
naštěstí se nejednalo o úplně neznámý terén.
Jak dlouho trvalo vytvořit takové ilustrace?
Každá z vnitřních ilustrací mi zabrala cca den, u obálky to
bylo několik týdnů.
Soustředíte se na fantasy a bezčasá témata. Neláká vás
občas i jiný typ námětu?
To jste vystihla pěkně, že se soustředím na bezčasá témata.
Proto je mám rád - čím méně kontextu divák potřebuje k chápání díla, tím v mých
očích lépe, obecně řečeno. Občas skicuji současná témata, odrazy našeho moderního
světa, ale nevzpomenu si, kdy naposledy jsem z nich udělal hotové kousky. Třeba
se to v budoucnu změní, zatím jsem ale spokojený ve své fiktivní bublině.
Občas se stává, že se člověk nevyhne tvůrčí krizi.
Setkáváte se s ní také? Pokud ano, máte nějakou zaručenou metodu, jak se jí
zbavit?
Tvůrčí krize zažívám trojího typu.
Ten první nastává, když jsem zaseknutý nad obrazem a něco mi
na něm nesedí. Nevím, jak dál, každý tah problém zdánlivě zhoršuje, má
frustrace roste. V takovém případě musím na chvíli odložit pero a zamyslet se,
co konkrétně nefunguje a proč. Až když na to přijdu, můžu problém začít řešit.
A pokud jsem ho opravdu odhalil, měl bych buď vědět jak na něj, nebo jak ho
pojmenovat a dohledat si možné řešení mimo vlastní hlavu.
Druhý typ krize zažívám většinou na počátku procesu. Nemám
nápady, nevím co kreslit, nebo nevím, kde začít. V těchto chvílích pomáhá, když
opustím svou hlavu a mrknu po nějaké inspiraci. Fotografie, obrazy jiných
umělců, cokoli, co mi ukáže, jak vlastně vizuální umění funguje, protože člověk
to může po hodinách neplodného skicování zapomenout. Pokud ani to nepomůže,
zbývá jen dělat chvíli něco jiného. Ale to se stává málokdy.
Třetí a poslední typ se objevuje při práci, většinou když
koloruji komiks, nebo dělám hodně rychlých, menších obrázků za sebou. V jisté
chvíli to přestane být náročné na přemýšlení a z pokládání tahů se vytratí
veškerá zábava. Zbývá jen monotónnost. V takovém případě vím, že musím práci
prostě dodělat, a je čas se zrelaxovat, pustit si nějaký podcast a ztratit se v
myšlenkách, zatím co ruce dělají práci na automat.
Obecně při řešení krizí jsem měl nejhorší výsledky, když jsem
se snažil najít nějaké zázračné řešení a od problému utíkal, schovával se před
ním. Místo toho doporučuji podívat se mu do očí a identifikovat, proč vlastně
existuje. Musí se řešit tento důvod za krizí, ne krize samotná. Ne "nemám
nápady, mám blok, co s tím", ale "proč nemám nápady?", ne
"nevím jak pokračovat, mám blok", ale "kde jsem začal, že nevím,
kam dál?" Třeba to vlastně ani nedává smysl, mně ale takový přístup
pomáhá.
Žádné komentáře:
Okomentovat