Pomalu se v rámci blogtour blížíme ke konci. V dnešním článku si můžete přečíst menší rozhovor s autorkou. 13. dubna na vás čeká slibovaná soutěž (projděte si jednotlivé články, budou se vám v soutěži hodit 😉).
Více o projektu se dozvíte ZDE.
Začnu tou nejzákladnější a možná zároveň nejčastěji kladenou otázkou – jaké byly tvoje začátky ve psaní? Co tě vedlo k tomu začít psát?
Vznikla „tenkrát“ i nějaká dějová zápletka/postava/situace = cokoliv, co jsi využila později v tvorbě, případně drží se tě dodnes a máš ji v plánu jednou zužitkovat v příběhu?
Na základce s kamarádkami jsme občas vymýšlely jakési parodie
na v té době velmi populární příběhy, třeba Harryho Pottera. Při tom možná
vzniklo pár zábavných hlášek a situací, na které dodnes s radostí
vzpomínám. A kdo ví, třeba tyto vtipné scénky někdy do nějakého příběhu
nenápadně vmáčknu, bude-li vhodná příležitost, ale nemůžu říct, že bych to
vysloveně plánovala. Uvidíme, kam mě inspirace zavede.
Až tak okolo patnácti let jsem začala psát příběh „s
pořádnou zápletkou“, který se mi rozrostl do dvou velmi rozsáhlých dílů. Byla
jsem tehdy plná nadějí a naivních snů, slibovala jsem si od něj velké věci.
Zkusila jsem ho nabídnout nakladatelství. Odepsali mi, že právě začali vydávat
sérii s úplně stejným názvem a podobnou tematikou. To mi poněkud
přistřihlo křídla. Ale každý příběh je k něčemu dobrý, člověk se při něm
zlepšuje a rozvíjí. I kdyby rukopis (ten konkrétní měl samozřejmě i spoustu
nedostatků) nikdy neměl spatřit světlo světa, nevnímám ho jako ztracený čas.
Někdo vnímá psaní jako zábavu, jiný píše, protože potřebuje světu sdělit důležitá poselství, další vidí v tvorbě únik od reality… Co znamená psaní pro tebe?
Je to jistá šance
být odvážnější a dobrodružnější, dělat prostřednictvím postav to, na co bych si
sama ve
skutečném životě netroufla nebo co bych vůbec neměla možnost dělat. Je
to i příležitost prožít emoce, které se mi obvykle spíše vyhýbají. Dá se říct,
že mi jde o únik k mému svobodnějšímu já a samozřejmě zábavu.
Existuje nějaké místo, kde se ti píše nejlépe? Máš nějaký speciální „psací rituál“?
Ke psaní potřebuji hlavně klid a ticho, abych byla schopná se soustředit. Hodně lidí se mi zmínilo, že se jim dobře píše při poslechu oblíbené muziky, ale to u mě neplatí. Hudbu a písničky poslouchám, když hledám inspiraci a vymýšlím jednotlivé scény. Ale při samotném psaní musím mít ticho, zavřu se tedy do svého pokoje, posadím se k notebooku a nechám prsty pracovat. Většinou jsou rychlejší než mé myšlenky. 😊 Kdysi dávno jsem psávala i na papír, ale rozčilovalo mě věčné přepisování do počítače a také škrtání. Teď už spoléhám pouze na klávesnici. A časté ukládání. Doporučení: pište na notebooku s nabitou baterií, nikoli na počítači. A ukládejte NEUSTÁLE. Když vám nečekaně vypnou proud, nebudete si do té klávesnice muset brečet.
Každý nachází inspiraci v jiných věcech. Kde ji čerpáš pro psaní ty?
Hlavně v těch
písničkách a skladbách, taky ve svých oblíbených pohádkách a pověstech, ve
filmech a knížkách, někdy i v přírodě. Jeden příběh jsem umístila přímo do
svého bydliště a mohla jsem pro něj čerpat přímo z vlastních zážitků a
pozorování nejbližšího okolí.
Stalo se ti někdy, že
jsi zcela zásadně změnila v půlce psaní nějaký důležitý prvek v příběhu?
![]() |
Čaroděj Delius © Ondřej Hrdina |
Která z postav z Pekelného pláště ti nejvíce přirostla k srdci?
Delius. Vždycky mi
připadalo, že do něj mohu nejlépe promítnout vlastní frustrace a pocity. Že je
tak nějak… nejopravdovější. Nejlidštější. Prožil si velkou bolest, chce se
mstít, a zároveň hledá způsob, jak být zase šťastný. Ale nechci toho prozradit
příliš. 😉
Arim, Aeronwen, Carmin, Delius… Jak se ti vybírala jména pro postavy v knize? Můžeš mi prozradit, jak vznikla?
Téměř vždy vybírám
jména z této webové stránky. Někdy
si je upravím, aby jen vypadala podobně, ale ne úplně stejně. Aeronwen, Carmina
a Delia jsem našla tak, jak jsou, když jsem procházela seznam jmen podle
abecedy a hledala něco méně obvyklého. Tory vznikl, když jsem si našla Terence
a sledovala různé další podoby (Tarrance, Torrance atp.). V případě Arima
jsem, pokud si dobře vzpomínám, upravila jiné jméno (Aren, Ari, už přesně
nevím), aby se mi líbilo a aby nešlo o nic běžného.
Múza je občas nevypočitatelná potvora, která si ráda zahrává. Jak řešíš tvůrčí krizi, pokud u tebe nastává?
Teď zrovna jednu
krizi mám. Asi to nebude náhoda, že se objevila krátce poté, co mezi nás
zavítal koronavirus. Už od loňska, když byla karanténa, mi ke psaní chybí
nálada. Nejde tedy vlastně o to, že by selhala múza a neposkytla žádné nápady.
Spíš mi schází vůle a chuť ponořit se pořádně do jiného světa. Paradoxně mám
více času, ale také nedostatek práce a tím pádem více starostí, to bylo třeba
řešit přednostně… Nesnažím se to lámat přes koleno. Když člověka něco nebaví,
nemá smysl se do toho nutit. Výsledek by určitě za moc nestál. Poslední dobou
si proto raději čtu, věnuji se zbývající práci, knižním recenzím a mobilním
hrám. Oblíbila jsem si takové ty příběhové hry, kde můžeš vybírat, jak se děj
bude dál vyvíjet. Kdo ví, možná i to mě časem postrčí zpátky k vlastnímu
psaní.
Pekelný plášť je uváděn jako fantasy v rámci beletrie pro děti a mládež. Neláká tě do budoucna zkusit napsat zcela jiný žánr?
Upřímně řečeno
jsem z toho zařazování trochu zmatená. V jednu chvíli je Pekelný plášť pohádkovým příběhem pro
mládež, vzápětí zase YA fantasy. Dovedu si představit, že i samotní čtenáři
v tom mají trochu zmatek. Těžko to ale nějak upřesnit... Za sebe bych
řekla, že jde o „pohádkový příběh plný dobrodružství, akce, napětí, humoru i
romantiky, který obsahuje určité prvky fantasy“. Není ale určen pro děti, spíše
pro teenagery a snad i dospělé čtenáře, kteří mají rádi pohádkové příběhy se
smyslem pro humor a ironii. Ráda v této souvislosti vždycky zmiňuji Shreka, Zakletou Ellu, Hvězdný prach,
Princeznu Fantaghiro nebo Princeznu
Nevěstu. Všichni asi cítíme, že to nejsou klasické pohádky ani čisté
fantasy. Je to prostě něco mezi.
Zcela jiný žánr mě
asi neláká, vždycky se potřebuji nějakým – alespoň minimálním – způsobem motat
kolem pohádek a nadpřirozena.
Máš své oblíbené knihy a spisovatele?
Samozřejmě mám
oblíbené knihy i spisovatele. Mezi mé nejoblíbenější knížky patří Fantom opery, Cyrano z Bergeracu, Tři
kamarádi, Loutkář z Krakova,
Vzkaz na zdi záchodků, Saving Everest… Ale chápu, že teď to vypadá, jako
bych si libovala v samých emotivních a smutných příbězích. Našla by se
určitě celá řada jiných knih, méně náročných na nervy a se šťastnými konci.
Hodně čtu a recenzuji knížky pro mládež, oblíbila jsem si třeba tvorbu Kerstin
Gier, Sebastiena de Castella, Ricka Riordana a dalších.
Co na knihách nesnášíš? (Myšleno např. naivní hrdiny, otevřené konce, styl psaní…)
Nesnáším bezmoc,
s jakou musím číst něco, co je proti mému přesvědčení a rozumu, bez
možnosti zakročit. Nemám ráda frustrující situace, kdy se hrdinové marně
hledají a míjejí, ačkoli já sama vím, že už k sobě měli TAKHLE blízko. Ale
o tom to je, že? Nebo když hrdina odstrkuje hrdinku v hloupé snaze ji
ochránit před něčím, čemu se chudák holka stejně nakonec nevyhne (o čem by to
jinak bylo), takže si akorát zbytečně ubližují. Když něco nedává logicky smysl,
ale slouží to jen k potrápení čtenáře, nejsem nadšená. Nebo když jsou
hrdinové zabednění a nedůvtipní a nedochází jim něco, co čtenář odhalí téměř na
samém začátku. Pravda, to se někdy stává i těm mým. 😉
Ještě mě – z trochu
jiného soudku – napadá jedna věc, a sice chybějící uvozovky. Narazila jsem zatím
jenom na jednu knihu, která byla psaná bez uvozovek, bez jasného rozlišení
přímé a nepřímé řeči. Vážně jsem si ji chtěla přečíst, ale tohle mě spolehlivě
odradilo. Také nejsem moc nadšená, když je děj vyprávěn v přítomném čase,
což mi připadá stále častější.
Můžeš mi prozradit, na čem momentálně pracuješ?
Vzhledem k výše zmíněné tvůrčí krizi vlastně skoro na ničem. Mám nápady a rozdělané rukopisy (některé i prakticky dopsané), k nimž se chci určitě vrátit. Žánrově se jedná o fantasy romance ze současnosti. Tu a tam zkouším i nějaké povídky. Ale zatím mi schází správná chuť se do toho pořádně opřít. S blížícím se jarním obdobím se snad vše v dobré obrátí. 😊
Zdroje:
rozhovor ©Cukrblik.blog, Simona Michálková
fotografie ©Simona Michálková
ilustrace z knihy ©Ondřej Hrdina
Žádné komentáře:
Okomentovat