Více o projektu naleznete ZDE.
Začnu
tou nejzákladnější a možná zároveň nejčastěji kladenou
otázkou – jaké byly tvoje začátky ve psaní? Co tě vedlo k
tomu začít psát?
Už
od malička jsem si ráda vymýšlela příběhy a pak přišel čas,
kdy mi přestalo stačit mít plastové figurky zvířátek a poličku
jako jeviště. Navíc jsem začala mít potřebu svá vyprávění
zaznamenávat. Psaní mi přišlo pro tento účel nejvhodnější,
kresby mi přišly příliš statické a na točení krátkých filmů
jsem neměla prostředky.
Pravidelně
tvořím od puberty, asi od jedenácti let. Ale pokud by se počítaly
i první pokusy, tak vlastně o té doby, co jsem se naučila
písmena. První pořádnou povídku jsem stvořila ve třinácti
letech a ta už se odehrávala v Podmoří, do kterého je zasazena
drtivá většina mých příběhů.
K
publikování knih jsem se dostala postupně. Začínala jsem jako
bloger a autor vydávající na vlastní náklady. V roce 2010 jsem
na svých stránkách publikovala úspěšnou interaktivní povídku
Žádný cukrkandl.
Po vydání poslední části jsem se rozhodla, že příběh nabídnu
vydavatelství. Měla jsem prořízlou pusu a trochu štěstí.
Knížka vyšla v září roku 2011 pod názvem Hladová
přání.
Někdo
vnímá psaní jako zábavu, jiný píše, protože potřebuje světu
sdělit důležitá poselství, další vidí v tvorbě únik od
reality… Co znamená psaní pro tebe?
Tohle
všechno a ještě víc. Je to ten důvod, proč ráno vstát a proč
nechtít večer do postele, abych to tak shrnula.
Existuje
nějaké místo, kde se ti píše nejlépe? Máš nějaký „psací
rituál“?
Psacích
rituálů mám celou řadu. Nejlépe se mi píše odpoledne a v noci,
vždycky si dám horkou sprchu, pustím si do sluchátek muziku a než
začnu, vypiju šálek kávy nebo zeleného čaje. Mám svůj vlastní
psací koutek, v budoucnu bych ráda pracovnu, kde bych mohla
konstantně udržovat svůj pracovní nepořádek, ale to je zatím
ve hvězdách.
Múza
je občas nevypočitatelná potvora, která si ráda zahrává. Jak
řešíš tvůrčí krizi, pokud u tebe nastává?
Udržovat
si disciplínu je občas těžké, ale už několik let se snažím
psát pravidelně, i když se třeba necítím moc dobře. Jsou
samozřejmě chvíle, kdy je toho na člověka moc, osobně si
myslím, že nejlepší na větší tvůrčí krize je manuální
práce. Dělání je prostě lék.
Tuto
otázku skutečně nemám ráda, protože nikdy nevím, co na ni
odpovědět, to je jako ptát se matky, které ze svých pěti dětí
má nejraději. To prostě nejde říct! Na každé je prostě něco!
Nejvíce
jsem toho prožila s postavami z Podmoří, doprovázejí mě vlastně
od malička. Femorian, Zorena, Atalan a Kerdea jsou jako moje rodina.
Podmoří
je propracovaný svět – od historie po systém rostlin. Kde čerpáš
inspiraci pro psaní?
Úplně
všude, abych tak řekla. Podmoří v současnosti hodně staví na
reáliích 19. století, ale samozřejmě těch vlivů zde lze nalézt
více. Každá ta kultura v tom světě má navíc svá specifika,
třeba v delfské architektuře lze nalézt jisté středomořské
vzory, naopak swérské stavby jsou malinko inspirované atmosférou
pouštních měst jako je íránský Jazd.
Co
se týče rozličných ekosystémů, hodně čerpám ze svých
znalostí biologie, snažím se, aby věci byly provázané a pokud
zde mám tvory jako jsou kupříkladu iridi,
kteří létají, musí to prostě mít své opodstatnění, jako
koneckonců vše v reálné přírodě. Baví mě podobné
alternativní systémy tvořit.
Mám
pocit, že jsem v tomto směru už deformovaná, protože mě daleko
více dokáže rozčílit špatně odvedená redakční práce, než
když se v knize setkám s hrdinou, jehož typologie mi subjektivně
nesedí. Domnívám se, že takto obecně to ani říci nejde, každá
kniha si žádá své a konkrétní prvky do knihy buď zapadají
nebo nezapadají. Samozřejmě – mám své osobní preference, je
zde větší pravděpodobnost, že mi sedne racionální typ hrdiny,
temnější reálie, civilnější ladění, hořkosladký konec, ale
už se mi stalo, že jsem dostala přesný opak a byla jsem čtenářsky
spokojená. Když spisovatel odvede dobrou práci, tak je mi to fuk.
Mám
spoustu oblíbených knih a spisovatelů, bohužel se čtením je to
horší. Ono se očekává, že člověk, který sám píše, bude
taky velký knihomol, no přiznám se, že když přelouskám dvě
knihy měsíčně, tak je to výkon. Po pěti až deseti
normostranách, které člověk nacvaká, pokud má volné odpoledne,
už skutečně není síla si v deset večer sednout a koukat ještě
dvě hodiny do knihy. Z titulů, které jsem za poslední rok četla,
mě nejvíce dostal Stieg Larsson s Muži,
kteří nenávidí ženy
a pak Dmitry Glukhovsky Metro
2033,
což byla sázka na jistotu, protože jeho Soumrak
knížka, která si mě nasekala do karbanátek a snědla mě k
obědu.
Momentálně čtu klasiku, Victora Huga Devadesát
tři.
Je to román, který člověk musí vnímat v kontextu doby, ve které
vznikl, ale když k němu člověk přistupuje s jemnou historickou
kritikou jako k něčemu, co vzniklo 80 let po VFR, tak si to prostě
užívá. Brousím si zuby na Trnového
prince
od Marka Lawrence a nového Démona
z East Endu od
Petry Slovákové, zatím jsem slyšela pouze audioukázku a rozhodně
si chci vychutnat i zbytek příběhu. Mám prostě chuť na trochu
steampunku.
Na
čem momentálně pracuješ?
Je
toho více. S Janou Poláčkovou jsme se nechali okouzlit Orientem,
leží mi tu první kapitola nového Podmoří, pravidelně
připravuji program na literární dílny. Určitě se bude na co
těšit. Teď je však na čase uvést do světa Vílí kruhy, které
jsou po všech těch peripetiích konečně na světě. Momentálně
připravujeme křest, takže pokud budou čtenáři chtít nahlédnout
pod pokličku, je to ideální možnost.
Super rozhovor! :))
OdpovědětVymazatMoc pěkný rozhovor, otázky přesně takové, jaké mě zajímaly. :-D
OdpovědětVymazat